Fórum
Kategorie: Airsoft akce

Operace Zaragua VIII – Vyhodnocení

Operace Zaragua VIII – VyhodnoceníOsmý ročník Zaragui je za námi, je tedy čas na rekapitulaci.

Musím říci, že stejně jako každý rok i letos jsem byl moc rád, když Zaragua skončila. Je toho opravdu hodně, co se musí zařídit, aby se Zaragua přichystala, uskutečnila a samozřejmě zase se vše uklidilo a připravilo na příště. Letos jsme toto všechno udělali moc rádi doufajíc, že hráči si akci v novém podání užijí a každý si přijde po koronavirové pauze na své. Zda se to povedlo, to už musíme nechat na vás účastnících, protože z naší strany lze jen těžko objektivně hodnotit. Něco se určitě povedlo lépe, něco hůře. Zkusili jsme nové věci, které budou potřebovat dotáhnout a chceme je dál rozvíjet. Podívejme se ale na to vše ale popořádku.

Přípravy celé akce začaly letos kapku později. Nebudeme lhát, díky epidemii korona viru jsme si nebyli jisti, zda to má či nemá smysl. Po zrušení veletrhu IWA, akce 9 hour, jarní burzy, plánovaného výjezdu na airsoft do Srbska i třeba přesunutí BorderWaru. jsme již optimismem nehýřili. Nakonec jsme se do toho znovu vrhli i s rizikem, že třeba na poslední chvíli bude muset být akce zrušena.
Už minulý rok jsme se rozhodli Zaragu posunout trochu jiným směrem a letos jsme tímto směrem vykročili dál. Ten směr míří více k LARPu, možná dokonce k Mil-Sim, ovšem se zachováním pro Zaragu typické dynamiky střetů a bojových akcí. Je to však běh na dlouhou trať, po které ještě pořád jdeme. Zaragua si totiž vždy zakládala na tom, že chtěla nabídnout něco trochu jiného, než ostatní akce. Jako jedni z prvních jsem už před osmi lety zavedli limity na výkony a místo tehdy populárních Mil-Sim akcí jsme vsadili na rychlou a svižnou víkendovou řežbu čtyř frakcí, což bylo také neobvyklé. Nyní však je už střílecích akcí a hřišť s limity dostatek, takže bylo na čase zkusit něco nového a původní koncept posunout dál. Obohatit jej o prvky, které z jiných akcí trochu mizí, nebo je v nich nenalézáme. Vše co děláme není zatím jistě dokonalé, ale každá změna potřebuje pár let, aby se vypilovala a usadila.
Samozřejmě, tušíme, že některé hráče občas děsí, že každé dva až tři roky se něco na Zarague radikálně mění a oni jedou na jinou akci, než předtím. Nicméně, vývoj je nutný a alespoň se každý rok máte na co těšit...nebo bát.

Přípravy i letos zahrnovaly několik návrhů scénáře a systému fungování hry, úpravy limitů výkonů dle připomínek z minulého roku a samozřejmě rokování s veliteli frakcí i zástupci hráčů, které pro organizaci považujeme za důležité. Přibylo množství rekvizit, odstartovala se také výraznější spolupráce s Armádou České republiky, jež se projevila přítomností techniky i vojáků ve hře i samostatnou ukázkou. Rozhodli jsme se také opevnit základny a udělat z nich součást hry.
V offzone jsme opět připravily stany pro ubytování a trochu více vyzdobily centrální nástupní plochu. Po letech jsme se také rozhodli pro změnu občerstvení. Snad nakonec všem chutnalo jak jídlo, tak pití.
Jediné, co jsme letos záměrně opomněli, byla hlubší herní motivace ve formě vydávání oblíbeného deníku Palabra Zaragui. S ohledem na nepředvídatelnou koronavirovou situaci na ni nebyl čas. Více jsme se zato soustředili na osvětlení pravidel, mechanismů hry a přípravu rekvizit. Nakonec jsme ani všechny nápady nezvládli zahrnout do hry.

Jako v předchozích letech, i letos nás podpořilo množství sponzorů. Ačkoliv jsme to neplánovali a s ohledem na pandemii, která zasáhla mnohé aktivity, ani nečekali, podařilo se nám cenami překonat tombolu z minulého roku. Celkově se soutěžilo o 14 zbraní a několik drobnějších cen ve formě dárkových tašek. Zlatým partnerem letošní Operace Zaragua se stalo ICS, dalšími partnery pak společnosti G&G, ASG, Black Print a Bohemia Air Soft. Ti všichni věnovali do tomboly řadu úžasných cen či akci jinak podpořili a my jsme za to moc rádi.

Samotná příprava a budování zázemí na místě začalo už ve středu před hrou. Díky maximálnímu úsilí jsme stihli postavit většinu stanů i část offzone během prvního dne, abychom pak ve čtvrtek i díky pomoci brigádníků a kluků a holek z Aliance Liberec zvládli celou offzone dobudovat a dotvořit i některé body v herní ploše. Ve čtvrtek večer také přijelo mnoho dalších hráčů, kteří nám byli každý rok zvyklí pomáhat a také najel stánek cateringu. V pátek už se tedy z přípravných činností jen dodělávali některé drobnosti okolo rekvizit a budovali herní základny. Bylo toho i tak hodně, ale nakonec se vše stihlo.
Asi nejvíc práce bylo v herní ploše odvedeno na základně ZFOR, kde se podařilo vybudovat skutečný opěrný bod, ale také základny COPROX či Hienas se neměly za co stydět. Nechyběla opět budova banky, imitace dolu a také téměř 40 tajných skrýší zlata a drog, rozesetých po celém herním poli.

V pátek odpoledne proběhla i výše avizovaná krátká bojová ukázka v podání příslušníků 25. protiletadlového raketového pluku Armády České republiky ze Strakonic. Námětem dynamické části byla reakce patrolující jednotky na napadení a následné ošetření raněného. Po ní pak vojáci pokračovali statickou ukázku vojenské techniky - protiraketového systému RBS-70, vozidla Dingo, Tarta, vojenské sanity i několik dalších zajímavostí z výzbroje útvaru. Kromě hráčů se přišlo podívat a množství lidí z okolí.
Nikdy bych nevěřil, kolik otázek se dá vygenerovat k jednotlivým tématům, o to víc je obdivuhodné, že se vojáci jimi nedali zaskočit stejně tak jako požadavky na další praktické demonstrace třeba co do postupů ošetření raněných.
Zbytek pátečního dnes se tak nesl v družném duchu diskuzí, registrace hráčů i poslední porady velitelů před zahájením akce.

Sobotní ráno bylo jako vždy zahájeno velkým nástupem. Na něm jsme hráčům připomenuli vše potřebné, vysvětlili pravidla a velitelům frakce rozdali poslední instrukce a vybavení. Letos byl systém hry nově postavený. Každá frakce dostala několik úkolů, přičemž každý měl bodové ohodnocení. Pokud frakce splnila úkol, dostala body. Čím lépe daný úkol splnila, tím více bodů dostala. Úkoly se snažily držet charakteru frakce, ale nabízely i drobné odbočky a přivýdělky. Kartely tak především pěstovaly a vařily drogy, COPROX těžil legálně i nelegálně, LOF se snažil jak odkrývat nelegální činnost, tak ji zároveň nenápadně provozovat a ZFOR bděl nad pořádkem a potíral především obchod s drogami a další nelegální činnosti.
V rámci možností jsme se pokoušeli vtisknout charakter jednotlivým frakcím tím, že jsme dělili činnosti na legální a nelegální a nutili hráče se dle toho chovat.

Jako velitel LOF musím říci, že nejen můj start hry, ale i ostatních frakcí byl dynamický. První fáze hry byla ve znamení přestřelek s manuálními a krátkými zbraněmi. COPROX se hned vrhl na základnu LOF na kterou následující dvě a půl hodiny intenzivně útočil, ZFOR naopak zpočátku nalezlo základnu Hienas a zapojilo se do prvních přestřelek. Kartel El Mosto se přestřeloval jak s COPROX ve zlatém dole, tak se ZFOR poblíž údolí. Začátek hry byl pro mnoho frakcí skutečně intenzivní. Musím říci, že i já jsem už dlouho tolik nenastřílel z pistole, jako při těchto útocích. Často nestačilo mnoho a základna LOF mohla padnout. Nakonec jsem musel vyslat většinu sil do protiútoku a jen část sil šla do pole hledat nepřátelskou základnu kartelů (kartelové základny nebyly na mapě označeny) a jejich koková pole. Hra se rozproudila a všechny strany střídavě slavily úspěchy a neúspěchy, zvláště když došlo k přezbrojení na automatické a dlouhé zbraně.

Kartelům se dařilo pěstovat a vařit koku, zato ZFOR ani LOF neměli dost štěstí v hledání kokových polí, která byla bez upřesnění lokalit příliš dobře ukryta ve velké ploše herního pole. COPROX sice těžil zlato, ale měl velké problémy se probít k rafinérii, okolo které vedla nejen trasa postupu kartelů, ale kde měl úkol třeba i LOF. Zpočátku se zde dařilo vyřešit první spory diplomatickou cestou, na čemž měl zásluhu především jeden z vůdců kartelu El Mosto, který diplomaticky nabídl podíl z rafinace výměnou za to, že ostatní nechají COPROX pro El Mosto upéct pár zlatých cihel. Ve druhé polovině dne ale začalo docházet k vyššímu nárůstu střetů nejen mezi ZFOR a kartely, ale i LOF a ZFOR. Přes diplomatické snahy velitelů se přestřelky stávaly častějšími a v jeden moment vše vyvrcholilo větším střetem, kde byly zapojeny snad všechny frakce najednou. Kartely se nakonec v jeden moment musely strategicky spojit, aby odolaly tlaku početnějších nepřátel.

Závěr dne už se nesl v hodně explozivním duchu, který vyvrcholil vykradením banky kartely a také odvetným útokem ZFOR na základnu LOF, jež byla posléze vypleněna. Logicky následoval protiútok LOF, který se srdnatě, ale marně, dvakrát pokusil dobýt silně opevněnou základnu ZFOR. COPROXu se díky tomu ale podařilo nenápadně dostat k rafinérii a do toho ještě v malých skupinách napadat LOF. Kartely využily těchto roztržek, jak nejlépe mohly a navýšily produkci snad všeho. Celý den do toho všeho navíc pralo slunce, které se pokoušelo všechny zabít, nebo minimálně spálit. Sobotní den končil nově až v osm hodin večer a na offzone bylo znát, že hráči mají dost. Takhle fyzicky náročný ročník už dlouho nebyl.
Z průběhu prvního dne nám vyplynulo mnoho poučení. Potěšila nás kreativita hráčů a zároveň před nás položila výzvy, jak vše pro příště lépe ošetřit v herním mechanismu. Napoprvé se třeba nepovedlo úplně optimálně podchytit všechny aspekty a pravidla použití síly. Jisté mezery se ukázaly i v herní komunikaci, zejména v přenosu informací do štáb či ve způsobu jak komunikovat dočasné koalice stran. Zkrátka poučení do příště.

Sobotní večer jsme využili k probrání dne mezi veliteli a internímu sčítání prvních bodů. I hráči našli ještě trochu sil ke všeobecnému družení a rozebírali zážitky z proběhlé hry. Nebylo však překvapivé, že offzona nebyla tak rušná jako v pátek. Vyčerpání účastníků bylo znát, ale přesto mnoho z nich vydrželo dlouho do noci při posezení u stánku s občerstvením.



Nedělní den začal s drobným asi čtvrthodinovým zpožděním, protože většina hráčů ještě spala, či se teprve dávala dohromady. Mírně zpožděný nástup ale nebránil, aby hra začala podle plánů. Velitelé frakcí se znovu jali plánovat denní operace. Zvyk je ovšem železná košile, a tak se neděle, jejíž herní čas byl sotva poloviční oproti sobotě, nesl v pokusech o rychlé získání bodů a dorovnání skóre. Asi nejvíce potřeboval dohnat manko LOF, který byl po sobotním vyplenění své základny téměř bez bodů. Jako snadný zisk bodů se v první řadě jevilo dobytí základny ZFOR, které bylo dobře bodované. To bylo zajímavé pro kartely a LOF. COPROX se rozhodl, že bude prozřetelnější dorafinovat zbytek zlatého bohatství. Vůdci kartelu chtěli zaútočit na základnu ZFOR co nejdříve, zatímco LOF se pokoušel nejdříve dobýt překvapivým útokem základnu COPROX, za což by získal další body. Teprve pak chtěl LOF řešit základnu ZFOR. Vše vyústilo ve špatné načasování, kdy sice kartely spustily útok na ZFOR současně, ale LOF dorazil pozdě a po skupinkách.

Také ZFOR tušil, že neděle bude těžká, takže od rána opevňovali základnu a udělali dobře. První velký útok nevyšel a útočníci se museli stáhnout. Vlajka ZFOR na základně nepadla. LOF se tedy rozhodla věnovat misi v Kolumbii a Hienas znovu pokračovali v pěstování. El Mosto ale cítilo šanci díky stále pokračujícímu boji zbylých sil v útoku pokračovat. Po rychlé poradě se štábem a úpravě pozice refresh ZFOR, tak aby si i obránci mohli vyzkoušet přísun posil z vnějšku základny se rozhořela druhá bitva o základu ZFOR. Po jednáních se do ní znovu zapojily oba kartely i LOF, což bylo pro ZFOR neočekávané překvapení. Následující bitva byla velká a ZFOR nedal nic zadarmo. Přestože základna nakonec padla, ztráty útočníků byly obrovské a nedá se hovořit o převálcování obránců, jako spíše o vyčerpání jejich sil. Prakticky celá neděle pro ZFOR znamenala zejména obranu základny, tudíž se vojáci ZFOR nedostali mimo základnu a nemohli narušit prakticky žádné operace kartelů. LOF vrhal všechnu svoji sílu do útoků, takže už prakticky nic nezískal. Svým způsobem to bylo od kartelů chytré, protože zatímco ZFOR a LOF krváceli v boji a neměli kapacity na cokoliv jiného, kartely si vždy našli pár mužů, kteří obstarali pěstování. Do děje se zapojilo i několik speciálních úkolů ať již pro LOF či COPROX a kartely. Boje tedy přinesly hlavně zisk pro kartely a COPROX, který také nebyl rušen při rafinaci, na rozdíl od soboty.

Dá se říci, že letošní rok byl v Zarague rokem vzestupu kartelů a bylo to znát i na výsledcích. Hra nakonec prakticky skončila pro většinu hráčů o hodinu dříve, protože po dobití základny ZFOR bylo znát, že lepší finále na letošní Zaragui nemohlo být.



Závěrečný nástup ve uskutečnil přesně v 15:00 jak bylo avizováno. Proběhlo na něm samozřejmě poděkování všem účastníkům, organizačnímu štábu a velitelkům, vojákům z 25. protiletadlového raketového pluku ze Strakonic, kteří se i s technikou zapojili do boje, hasičům města Písku, zdravotní službě Blomal, Martinovi za zajištění občerstvení i za čepování skvělého piva Muflon. Zkrátka všem, bez kterých by Zaragua nebyla taková. Když jsme všechny ocenili, přišla řada na vyhlášení výsledků. A bylo to velké vítězství, i když těsné:

1. El Mosto – 43 bodů
2. COPROX - 42 bodů
3. Hienas - 28 bodů
4. ZFOR - 25 bodů
5. LOF - 18 bodů

Sláva vítězům, čest poraženým.

Letošní Zaragua ukázala, že člověk nikdy netuší, jak celá hra nakonec dopadne. Pro kartely je to velké vítězství, které zcela jistě ovlivní dění v Zarague v následujících letech. COPROX i letos překonal plány těžby a vítězství mu uniklo o nepatrný kousek. LOF a zejména ZFOR měly dány jiné mechanismy fungování, proto i pro ně to navzdory menšímu bodovému zisku byl reálně velký úspěch.

Zbývala už jen tombola, na kterou se těšili všichni ti, kteří vydrželi až do konce. Ceny určitě udělali radost. A to bylo z letošního ročníku vlastně vše. Účastníci se rozloučili, pomalu pobalili, mnoho z nich nám i dobrovolně pomohlo se sklízením tábořiště, které se ale i tak protáhlo až do večera.

Když jsem pak v neděli večer ležel sám a rozjímal ve stanu, musel jsem uznat, že přestože došlo na akci k pár chybám, celkově to nebylo špatné. Dost z nich má jednoduchá řešení a dají se vylepšit. I přes kratší přípravy se objevilo spoustu pěkných věcí a situací, které udělaly hru pestřejší a s více možnostmi. Stále zbylo mnoho nápadů. Pořád nevíme, zda máme Zaragu ladit k dynamickému a akčnímu LARPU, či přímo Mil-Simu a které hráče bude co z toho zajímat. Bude na tom ještě práce, tak uvidíme, co bude za rok…


Vydáno: 14.8.2020 10:22 | 
Přečteno: 817x

Autor: Alfred
 | Hodnocení:

600x100_action-shop.gif banner_airsoftshop_2.gif

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.

Menu

Odkazy

Přihlášení

Kalendář

Archiv článků