Zdroj: https://airsoft.cz/airsoft-akce/airsoftove-akce-border-war-milsim • Vydáno: 15.1.2020 8:35 • Autor: Alfred
Hlavní organizátor odpovídá na otázky airsoft.cz
Akce Border War MILSIM patří bezesporu mezi nejvýraznější a nejvíce oceňované airsoftové akce na světa a do České republiky přilákala nejen tisíce hráčů z celého světa, ale dává možnost srovnání i zástupcům z naší domácí airsoftové scény. Border War zároveň ukazuje i to, jak jsou naši organizátoři akcí schopní a zároveň, kam až jsou ochotni hráči ze zahraničí vycestovat za airsoftem. V tomto rozhovoru si budeme povídat s Mikem, hlavním organizátorem Border Waru, který nám trochu přiblíží zákulisí organizace mezinárodně úspěšné a oceňované akce.
Na úplný začátek, jak vlastně Border War vznikl?
Border War vznikl jako hobby projekt. Po návštěvě našeho airsoft teamu na Bergetu ve Švédsku v roce 2007 se nám zalíbila zkušenost a myšlenka setkání mezinárodní komunity lidí, která má stejný zájem – airsoftovou strategickou hru. Díky ní pak společně vytvoří zajímavou atmosféru v rámci akce, najdou si nové kamarády a zároveň vymění zkušenosti.
Rád bych proto zdůraznil, že Border War nikdy nebyl koncipován jako ryze komerční akce, ale vznikl jako akce pro naše spřátelené týmy z Česka i ze zahraničí. Díky svojí úspěšnosti na airsoftovém poli jen postupně nabobtnal do současných rozměrů. To, že se stane akcí světového formátu, na začátku nikdo netušil, neplánoval a ani s tím nepočítal.
Organizuješ kromě toho i jiné akce?
Náš organizační tým připravil již 11 ročníků Border Waru a dalších cca 150 airsoftových akcí od našich airsoftových začátků v roce 2003. Z menších projektů máme za sebou například organizaci šesti ročníků BW Spec Ops s CQB zaměřením a šesti ročníků BW Black Ops, koncipovaných jako zástupce hardcorové herní linie.
Jak vnímáš jako organizátor různé typy akcí, které jsou pořádány v Čechách a okolních státech? Jak moc velký a v čem je rozdíl třeba v organizaci akce pro 100, 500 a 1000+ účastníků?
Podle mě záleží v prvé řadě na přístupu organizátora k akci, tzn. čeho chce dosáhnout a na jakém místě v jeho žebříčku hodnot je hráč a jeho spokojenost.
Naším cílem vždy bylo a do dneška je připravit takovou mezinárodní akci, ze které odjedou účastníci domů nadšeni jednak díky celkové atmosféře z herního zážitku, ale i spokojení se servisem a službami, které jim na místě poskytneme. Od toho se vše, co děláme odvíjí a je jedno jestli je to akce pro 100, 500 nebo 1000 lidí. Takový přístup vám zajistí, že se budou hráči rok co rok vracet.
Dodnes je v Čechách i v okolních zemích mnoho akcí pořádáno jen tak „na volno“ ve stylu „ať si hru udělají hráči sami“.
To ale nikdy nebyla naše cesta. Osobně si myslím, že tento koncept je dávno překonán a nevede k dlouhodobé udržitelnosti. Trh se přesytí, hráči přestanou na samospádovou akci jezdit a začnou hledat něco nového, kde se více pobaví a kde budou cítit, že na nich organizátorovi záleží.
My jsme každopádně od začátku „samospádový“ koncept při tvorbě Border Waru odmítli a to dnes po letech vidím jako jednu z několika zásadních správných voleb.
Pro ty, kteří neznají náš herní koncept, je třeba vysvětlit, že Border War je velmi propracovaná pěchotní bitva s pestrou plejádou kulis, speciálních misí, herních postav a spoustou mini herních stran, které se různě ve scénáři v průběhu hry prolínají.
U nás na akcích všeho typu, co jsme kdy pořádali, platilo a dodnes platí jednoduché pravidlo: Zábava a servis všem rovným dílem a spravedlivě. A nezáleží, jestli se zúčastní 100, 500 nebo 1000 plus lidí. Jestli jedete za „armádu“ či „povstalce“, nebo jakkoli jinak jak chcete jednotlivé herní strany nazvat. Samozřejmě, čím více máte lidí, o to víc energie a nákladů potřebujete, abyste tomuto slibu dostáli.
Proces zlepšování kvality akce tak u nás neustále pokračuje. Vždy nasloucháme účastníkům a jejich zpětná vazba je pro nás strašně důležitá. Rádi se necháme inspirovat k dalším zlepšením. Na konec naše akce se dělá v prvé řadě pro hráče, ne pro „ego“ organizátorů či velení.
Co dělá Border War dnes tak specifický a pro hráče atraktivní?
Je třeba brát v potaz fakt, že každý Border War je unikát. Má jiný scénář, jiné úkoly pro herní strany a je zasazen do jiné fiktivní lokace. Naším cílem je dělat akci atraktivní pro hráče. Něco s vyčpělým a jako kolovrátek se opakujícím tématem by nás ani pořádat nebavilo.
Už při tvorbě prvotního scénáře a úkolů jsem k tomu přistupoval vždy tak, abych si je chtěl zahrát za všechny herní strany sám. Přiznám se, že pokud bych měl pocit, že nějaká herní frakce má nesmyslné, nebo nudné úkoly, raději bych ji ze scénáře vyřadil, než nechat účastníky trpět v nudě, šaškárně, či v jiné předem ztracené situaci jako terč ostatním.
Proto i zajímavých herních momentů bylo za posledních 12 let opravdu mnoho. Ať již se jedná o jednotlivé bojové střety, nebo o použití luminiscenčních kostýmů, speciálních herních postav, budování bází, či reálné vrtulníkové výsadky a parašutisty v akci. Zajímavá byla i spolupráce s Ministerstvem obrany při prezentaci reálné soudobé vojenské techniky a armádních misí.
Co tedy hráče na Border Waru ve stručnosti čeká?
Border War je hráčsky zaměřená pestrá a dynamická akce, ve které je od začátku do konce o hráče ve smyslu dějové linie postaráno. Má zajištěné velení a potřebné zázemí. Zároveň, pokud si chce člověk akci užít naplno, musí mít dobrou fyzičku a na akci se řádně připravit. Důležitou podmínkou pro hráče je i akceptovat a neporušovat pravidla, která na akci platí.
Na co kladeš důraz během samotné akce? Na to, aby si každý zastřílel, nebo se snažíš o co největší autentický zážitek? Co znamená ve vašem výkladu MILSIM?
Hlavní důraz klademe na bezpečnost všech účastníků, ta je pro nás vždy na prvním místě. Například naše plně profesionální zdravotní zabezpečení akce nemá ve světě obdoby. Od počátku jsme se v něm spoléhali pouze na renomované a certifikované dodavatele zdravotního zabezpečení a mnohokrát se nám to vyplatilo. Podobně k tomu přistupujeme i co do požárního zabezpečení, ostrahy prostoru, cateringu či budování a zajištění dalšího zázemí akce.
V herní rovině je naším cílem, aby každý účastník získal vyvážený herní zážitek co se do charakteru misí týče. Nechceme, aby někteří byly jenom v obranných misích, stáli celý den na věži, nebo ve vesnici předstírali sklizeň. Několikrát jsem takový program na různých akcích zažil na vlastní kůži a osobně s něčím takovým po letech zkušeností již nechci ztrácet svůj volný čas. Proto bych to nechtěl ani po účastnících Border Waru. Stejně tak nechceme, aby hráči plnili nějaké bezduché úkoly, nebo čekali celý den na misi, až na ně přijde řada mezi tím, co lepší mise „vyzobali“ nějací privilegovaní kamarádi.
Máme proto vždy předem připravenou jasnou strukturu misí pro jednotlivé účastnické celky dle scénáře. Ze svých zkušeností nevěřím, že si účastnící udělají akci na takové úrovni sami. Když pustíte děj z otěží, je to jen cesta ke spoustě zklamaných lidí, kteří se domů vrátí rozčarováni, protože se celý rok těšili na něco, co nakonec bylo něco úplně jinak.
Proto klademe důraz na to, aby mise byly zaměřené na konkrétní úkoly, u kterých si samozřejmě účastníci i zastřílí, ale nelze očekávat, že se bude jenom střílet.
MILSIM z našeho pohledu představuje akci zaměřenou na plnění jednotlivých herních cílů v rámci strategické herní koncepce. Na to je naše hra nastavená. Jak jsou účastníci připraveni dané úkoly vyřešit a jakým stylem, to je již právě ta část hry, jejíž otěže mají v rukou oni, ale vždy to má nastavená úkolová pravidla a vše se musí řídit pravidly celé akce. Stane-li se A následuje B, udělá-li hráč C bude reakcí D. Připravena je taková komplexní šachová partie.
Jaké má Border War scenáře?
Vytváříme fiktivní herní scénáře inspirované skutečnými příběhy. Každá akce se připravuje jako originál tak, aby nezevšedněla a nebyla nudná.
Jakým stylem je akce řízena?
Každá herní strana má svoje velení, a jiné herní úkoly a zaměření dle scénáře. Systém velení je velmi unikátní ve srovnání s jinými u nás dostupnými akcemi. Asi v něm tkví největší tajemství úspěchu.
Jak moc je scénář kontrolovaný z pozice organizátorů a jakou volnost v rozhodování mají v rukách velitelé v poli?
Snažíme se děj kontrolovat. Existuje kostra scénáře – to není žádné tajemství. Herní výsledky to ale neovlivní, jen to zajistí že hra funguje plynule. Spousta našich herních misí je navázaná na bohaté kulisy rozmístěné v terénu, herní postavy a podobně, takže je nutná koordinace. Plnění jednotlivých misí ale jak již jsem řekl mají samozřejmě v rukou vždy velitelé a hráči v poli.
Border War je dlouhodobě známý tím, že se na akci objevuje hodně techniky, někdy i helikoptéry. Jakým způsobem je ve hře využívána a užijí si ji všichni hráči?
Jakkoli technika k velkým akcím patří, přesto jsem osobně zastánce názoru že airsoft se hraje pěšky. Tank ani obrňák vám akci sám o sobě neudělá. To již víme dávno. Stejně tak postavit bázi z pletiva a dát na ni geofolii je sice hezký atmosférický prvek simulující opevnění, ale ani on není sám o sobě spásou. Pro nás je proto zásadní, aby z techniky a jiných rekvizit na akci měli užitek všichni účastníci. Proto se u nás vozidla se na akci předem schvalují, je zpracován záměr jejího použití a jsou na ně množstevní limity.
Mohou tedy hráči přijet i s vlastními bojovými vozidly a jsou zde nějaká omezení?
Před akcí se vozidla na fóru musí zaregistrovat a cca měsíc předem oznámíme, která do hry vpustíme - schválíme. Vozidla pro všechny herní strany například OT, BRDM, V3S, BVP1 a další dle možností a scénáře zajištujeme my jako organizátoři a to v ceně akce.
Je třeba ještě říci, že i další „účastnická“ u nás vybraná a schválená vozidla mají na akci vstup zdarma. Poplatky za ně nevybíráme a náklady s jejich použitím na pozemcích, pokud to vyžaduje nájem, hradíme my jako organizátoři, protože každé vozidlo, které do hry vpustíme v ní chceme využít tak, aby zpestřilo mise nejen pro jeho osádku, ale i pro ostatní. Pochopitelně i majitelé vozidel musí respektovat daná pravidla.
Jak je řešena herní technika v boji a její vyřazování?
Vozidla se vyřazují speciálním systémem dle typu vozidla, to bych ale již zbytečně zacházel do detailů, které si každý může načíst u nás na stránkách.
Jakou formou probíhá refresh, oživování po zásahu a jak vnímáš jako organizátor délku refreshe?
Systém mediků je jeden z unikátů Border Waru. To se zkrátka musí zažít. Nicméně klasický refresh je na Border Waru na bázi, nebo na určeném místě standardně 60 minut, což vyžaduje velmi dynamický přístup k řízení hry. Na mnoha hodinové refreshe na akcích 500+ účastníků osobně z vlastní zkušenosti nevěřím. Podle mne to vede jenom k nepřiznávání a zbytečným hádkám. Jeli byste do na velkou akci přes půlku světa a pak ji proseděli na bázi, jen proto, že jste třeba měli smůlu, nebo, že zrovna bylo potřeba se obětovat pro tým? Asi ne, to stejné pak platí i při jiném přemotivování.
Zároveň ale chápu, že pro mnoho organizátorů je to jednodušší volba. Čím delší je refresh ve hře, tím méně práce má velení s akcí po prvním střetu. Technicky vám díky mnoha hodinovému refreshi ze hry odpadne spousta hráčů, o které se jinak musíte programem postarat.
Kolik účastníků měl poslední ročník Border Waru a odkud k vám hráči jezdí?
Minulý Border War jsme měli 1600 účastníku z cca 25 zemí. To byl i plán v novém herním prostoru. Vždy máme na počet účastníků striktní limit, jelikož věříme, že kvalita je důležitější než kvantita. Řekl bych, že máme silné zastoupení účastníku z Francie, Belgie, Rakouska, Německa, Polska a samozřejmě sledujeme i nárust zájmu lidí z domácí scény.
Od začátku jsi cílil i na zahraniční hráče, nebo to vykrystalizovalo až později? Jak je to s Čechy na současném Border Waru?
My jsme od začátku na nikoho specificky necílili. Jak jsem psal v úvodu článku, na první 3 ročníky jsme vesměs pozvali týmy a hráče co jsme skrze naše airsoftové aktivity znali osobně. Tím, že se akce líbila, ale docházelo k tomu, že každý rok stávající účastnici přibrali více kamarádů na další ročník. Díky tomu vznikla silná komunita fanoušků Border Waru, která se účastní dodnes a hráči z ní neváhají na akci přijet kupříkladu z Panamy či Brazílie či USA a to několik let po sobě.
Jaký je vůbec charakter zahraničních hráčů, kteří na Border War jezdí? Dá se to nějak shrnout, nebo je to příliš specifické s ohledem na národnost hráč?
Já si myslím, že díky poslednímu vývoji na evropské airsoftové scéně je to vesměs srovnatelné. My jsme se vždycky stavěli ke všem stejně, a tudíž pro nás neexistuje, že nějaký účastník je apriori lepší než jiný. Důležité je, jestli plní zadané úkoly a chová se dle pravidel akce. Pokud ano, může přijet znovu. Pokud ne, tak již jej příště do hry nepustíme.
Teď ještě trochu k organizaci. Akci totiž neorganizuješ sám, ale celá Border War Crew. Kolik lidí se v průběhu času podílelo na organizaci Border Waru?
Širší jádro Border War Crew čítá cca 150 lidí jak z ČR tak i z ciziny. Mimo tento počet najímáme externí partnery pro zajištění ostrahy, zdravotní teamy, catering, výstavbu kulis a další služby. Máme, ale i jiné spolupracující dobrovolníky, kteří pomáhají s organizací. Border War Crew je tak otevřeno i brigádníkům, kteří chtějí akci pomoci a formou brigády si i přivydělat.
Co považuješ za největší úspěchy Border Waru?
Lidé se prvně ptají na ocenění. Z nich je to určitě sedm výher v anketě Popular Airsoft v řadě za sebou za nejlepší airsoftovou akci na světě a speciální cena „síň slávy“ za pět vítězství po sobě. Jsme de facto v posledních 7 let světovou špičkou v kategorii airsoftových akcí nad 500 hráčů. Což mi připomíná že právě probíhá hlasování Popular Airsoft o nejlepší akci za rok 2019 a my jsme tam ve finále jako jediná hráči nominovaná česká akce. Stojíme proti 4 top akcím ze Švédska, Ruska, Polska a Brazílie, takže pokud nás chcete podpořit neváhejte nám dát hlas v kategorii 13. Tady je podle mne nesmírně důležité, abychom uspěli, protože česká vlajka na pomyslných stupních vítězů je vizitkou nejen nás, ale i referencí kvality celého českého airsoftu. Barometrem, podle kterého se v cizině dívají i na jiné akce z Čech a airsoft u nás vůbec.
Jinak bych ale řekl, že celkově považuji za největší úspěch to, že máme stabilní organizační tým, že se nám rok co rok na Border War vrací kvalitní hráči. Že zkrátka v naší kotlině máme akci, na kterou lidé neváhají přijet přes půl světa.
Měl jsi ty osobně někdy chuť prostě nasednout do auta a nechat vše svému osudu? Říkal jsi si proč to vlastně děláš, chtěl jsi se na to někdy už vykašlat…
Neříkám, že někdy nebylo pár složitých situací, ale osobně jsem s tím neměl chuť seknou. Mě organizování akcí vždy bavilo a pro mě to není nic jiného než koníček. Nikdo z Border War Crew se airsoftem neživý, všichni máme svoje normální zaměstnání a ani nemáme airsoftové či jiné obchody. Což je mimo jiné také unikát, jelikož většina airsoftových akcí v Evropě je zpravidla organizována nějakým airsoftovým obchodem, který takovou akci bere jako promo či prodejní příležitost.
Co bys poradil někomu, kdo chce organizovat airsoftové akce, ať už větší či menší? Na co se má připravit, na co si dát pozor? Máš nějaké rady jak s tím začít a jak se nenechat od toho časem odradit?
Doporučil bych následující – vždy dodržte to, co účastníkům slíbíte. Čím více objasníte dopředu, co se na akci bude dít, tím více budete mít spokojených účastníků.
Nevěřte nesmyslům o tom, že si hráči dělají akci sami, a že se akce nějak sama udělá. Dobrá a vysoce kvalitní akce se sama od sebe nikdy neudělá, nemluvě o tom když na ní mají být stovky lidí.
Pokud jako organizátor neřeším spokojenost a servis pro účastníky a chci s akcí mít co nejméně práce a nákladů, tak koncept „udělej si hru sám“ snad může nějakou chvíli fungovat, ale ve středně dobém horizontu ji spolehlivě pohřbí. Někteří hráči si možná na úkor jiných sami i akci nějak udělají. Jenže to je právě na úkor ostatních a nefunguje to dlouho. Pozor na elity. Také většina chce za svou vstupenku co si zaplatila. Pokud si koupím na něco lístek, měl bych zkrátka vždy dostat i odpovídající servis a program. Možná to zní pro někoho velmi komerčně, ale popravdě řečeno nejdražším elementem je v dnešní době čas. Ten chce každý trávit smysluplně a s maximálním efektem. Naštěstí je dnešní evropská airsoftová scéna poměrně dobře zastoupená a jsou na ní i velmi kvalitní akce. Díky tomu mají hráči na výběr kam si zajedou.
Také si myslím že méně je více. Doporučil bych proto začínajícím organizátorům udělat jenom jednu akci ročně a to pořádně a s vysokou kvalitou a spokojeností účastníků. Je to lepší než 4 nebo 5 průměrných akcí. Z takových se stalo po nějakém čase vždy jen ohrané neatraktivní klišé.
A úplně na konec – co ty a airsoft? Kdy a jak jsi se k němu dostal?
Já jsem začal hrát v roce 2003 a díky tomu jsem si zažil i velmi pestrou airsoftovou kariéru jak na lokálním tak i na mezinárodním poli.
Dneska si rád zajdu zahrát s kamarády a s našim týmem, když na to najdeme čas, tak jedeme jak na scénářovou akci tak i na malý tréning. Důležité je dělat co člověka baví. Rádi proto také jezdíme na akce, kde nemusíme nic organizovat. Rád jezdím třeba i na Zaraguu, především proto že to je akce, která je podle moc hezky připravená a dodržuje to co slibuje a hlavně si na nic nehraje.