Uspořádat jednodenní akci ze světa mé fiktivní Zaragui jsem se rozhodl už na konci minulého roku. Nicméně přípravy započaly až letos. Cílem byla jednoduchá střílecí akce, bez velkých nároků na scénář. Zkrátka, aby si lidé mohli v klidu a bez přemýšlení zastřílet. Chtěl jsem ale zachovat určité atributy ze Zaragui a zároveň zkusit zavést nová pravidla, která by tyto jednodenní akce odlišila od víkendové. Navíc bylo nutné si ověřit některé herní prvky, které jsem chtěl později použít na Zarague.
Před akcí...
Už při přípravě 9 hour jsem vytyčil několik vcelku přísných pravidel, která ale představovala riziko nízkého počtu účastníků. Povinné tlačné zásobníky, přísné limity na zbraně, absence silných automatických zbraní, rozlišení pokrývek hlavy a barevné šátky kolem krku. Ve své podstatě to je hodně omezení, která ale zaručují určitou úroveň hry. Nicméně sami o sobě ji určitě nezachrání, takže je nutné vymyslet atraktivní scénář. Ten měl být dvoufázový se dvěma postranními úkoly. Velkým lákadlem měl být i herní prostor plný několika budov.
Bohužel, už před startem akce jsme museli improvizovat, protože plánované šachové stopky pro druhou fázi hry nedorazily včas. Tento prvek budu muset otestovat až na Zarague.
Šachové stopky byly na mém stole samozřejmě v úterý po akci.
Dle mého očekávání se registrace začaly kupit až zhruba dva týdny před akcí. V sobotu 29. dubna ráno jsem tedy odjížděl s vidinou 114 registrovaných hráčů, kteří navíc zaplatili předem. Úmrtnost měla být teoreticky minimální. Poměr měl být 67 vs 49 s převahou jednotek José Nera.
...na akci...
Na místo konání jsme dorazili někdy kolem čtvrt na sedm. Bleskově jsme rozložili stany, stoly a měřáky. Registrace byla připravena, nakonec se už muselo připravit jen bojiště. Rozmístit herní rekvizity trvalo téměř do začátku brífingu.
Mezitím jsem zjistil, že na registraci je nával, protože všichni dorazili na osmou hodinu. Navíc nám ke konci registrace odešly oba (!?!) měřáky úsťové rychlosti. Jelikož jsou oba dva běžně používány, bylo to pro nás velké překvapení. Tohle je věc, co se nesmí stát, ale když už se to stalo, nedalo se s tím nic dělat. Takže posledních cca 20 hráčů prostě neprošlo měřením.
Tohle mě velmi mrzí. Podobnou situaci si nedovedu představit třeba na Zarague, kde bych to považoval za katastrofu největšího kalibru. Mám přislíbeno, že na Zarague bude k dispozici jeden zcela nový měřák, určený od nynějška pouze pro akce, a pro jistotu budeme mít sebou ještě jeden rezervní nevybalený. K tomu samozřejmě naše dva měřáky. V tomto ohledu se ještě jednou omlouvám za toto kardinální selhání. Taková situace se nám stává jen jednou do roka...
Nicméně brífing začal relativně včas, vysvětlila se pravidla (která, jak jsem si později potvrdil, někteří asi nečetli, neposlouchali, nepochopili či ignorovali) a mohlo se jít na věc. Velením jednotek José Nera byl pověřen Krbec (aka velitel jednotek Coprox) a Atentátníkům jsem velel já, Alfred (aka velitel LOF).
První fáze byla jednoduchá. V prostoru je 25 beden na pěti pozicích a v půlhodinových intervalech se 3 – 4 bedny aktivují. Stačí pro ně dojít a přinést je na refresh. Kdo jich má více, vyhrává. Během tohoto boje se snaží část frakce co nejméně umírat a další zase hledá peníze a drogy po herním prostoru. Strana José Nera začínala na výhodnější straně areálu, protože to motivačně odpovídalo. Atentátníci měli před sebou nelehký úkol, dobýt třípatrovou budovu s jídelnou, kde byla většina bohatství a tři stanoviště s bednami. Složitějším se tento úkol stal i s ohledem na to, že Atentátníků bylo méně. Zpočátku vyrovnaný boj se asi po dvou hodinách zvrátil v neprospěch jednotek Atentátníků, které byly občas zatlačeny až k vlastnímu refresh. Ke konci první fáze se jednotky José Nera stáhly a Atentátníci se tak mohli znovu více zapojit do boje, ale na výsledku to už nic nezměnilo. První fáze skončila víceméně jasnou výhrou José Nera.
Během této fáze jsem si dvakrát dupnul jako organizátor. Jednou na chlapce s puškou na střeše, na kterou bylo zakázáno lézt, podruhé na kluky, co tlačili Milanův tank. Tímto doufám, že jsem jim nijak nezkazil hru tím že na ně někdo zvýšil hlas. Nicméně zatímco zákaz lézt na střechu jsme zmiňovali už na prvním brífingu i v půlce hry, tak že někoho napadne vytáhnout Milanův tank ven, s tím jsem nepočítal. Ale není náš, takže musel zase zpět. Takže snad to dotyční chápou a nezlobí se. I proto jsem rád, že jsou organizátoři v čele každé frakce, protože stejně tak i Tomáš musí občas na Zarague umravnit některé hráče z protistran, pokud dělají něco co nemají.
Po krátké občerstvovací pouze, kdy nám i kapku sprchlo, jsme se připravili na druhou fázi. V té bylo vytyčeno pět bodů s hodinami, které se musely držet. Kdo měl delší čas držení, vyhrál.
Refreshe se nyní obrátily, aby se trochu dorovnala hra, a Atentátníci mají pozici za hlavní budovou. Teoreticky je to mělo dostat do výhody. Aby se tato výhoda podpořila, velmi podle Atentátníci vyrazili o pět minut dříve, než se dohodlo. Žel bohu, ani to jim nebylo moc platné. Rychle zabrali tři pozice s hodinami a dokonce se některým jedincům podařilo dostat až do strážnice, kde také zabrali jedny hodiny. Boj byl opět chvíli vyrovnaný a strany zažily zcela obrácenou situaci z dopoledne. Na okamžik to vypadalo, že z této strany útoku nebude nižší počet Atentátníků tolik vadit, ale bylo tomu tak. Jednotkám José Nera se podařilo dostat do prvního patra, přestože atentátníci drželi schodiště, a z těchto horních pater už se je nepodařilo vyhnat. Atentátníci začali postupně ztrácet. Občas byli zatlačeni zpět k refresh, jindy se jim podařilo zabrat celé přízemí obytného komplexu i s jídelnou, ale opět spíše ztráceli. Strana José Nera se nebála místy využít svoji početní převahu a některé pozice, které ztratili, dokázali bleskově dobýt zpět. Přesto se událo několik zajímavých útoků a závěrečné přestřelky už všichni provozovali spíše pro radost, než že by mohli zvrátit průběh hry.
Na konci akce jsem se dozvěděl, že na straně José Nera bylo několik účastníků, kteří jsou pravidelnými hráči na tomto hřišti, takže znali všechny fígle a cesty. Právě oni věděli jak se dostat do prvního patra, aniž by potřebovali schodiště. To byl další důvod, proč se atentátníci v obytném komplexu neudrželi a byli opět zatlačeni až k refresh. Početní převaha do té chvíle byla nepříjemná, ale vzhledem k výhodnějším pozicím obytného komplexu, bylo možné situaci jakž takž udržet. Nicméně bránit budovu před útoky z vnějšku a zároveň ji čistit jsme si díky menšímu počtu lidí nemohli dovolit a tak jsme museli jednotky José Nera trpět ve vyšších patrech po zbytek hry., což se nám muselo po čase vymstít.
Ke konci akce už byla řada hráčů unavena, ale počet lidí, kteří by předčasně odjeli, byl minimální. Rád bych řekl, že byli všichni spokojeni, ale těžko říci. Za stranu atentátníků si pravděpodobně většina užila nepřetržitého střílení a běhání, protože prostě bylo více cílů. Bohužel Atentátníci byli pořád v defenzivě. Za stranu José Nera jsem samozřejmě občas slýchal výtky, protože hráčů bylo mnoho a střeleckých pozic a cílů málo. S tím bohužel nic nenadělám, pokud se fronta smrskne na malý úsek u refreshe. Když se podařilo bojovou frontu opět roztáhnout, akce byla opět živější.
Tady jako organizátor vidím velké rezervy. Narozdíl od jiných organizátorů, mým cílem není hráčům uspořádat bitvu, ale snažit se jim zprostředkovat nějaký zážitek. Výsledek boje je v takovém snažení irelevantní, protože i prohra může být zábavná. Z toho důvodu, na rozdíl od jiných akcí, dochází k tomu, že se organizátoři v některých krizových chvílích dohodnou na průběhu hry, nebo mají jasný přehled o tom, co protistrana dělá a dle toho jednají. Bohužel tentokrát chybělo nejen centrální velení akce, ale také přímý kontakt mezi mnou a Tomášem, takže jsme nemohli krizové momenty včas vykomunikovat. Jak je vidět, i pro jednodenní akci budeme muset vynaložit stejné organizátorské úsilí jako pro Zaraguu. Nicméně v tomhle ohledu padá vina na mě, protože já jsem akci připravoval záměrně zcela sám.
Jaký byl tedy herní výsledek akce?
V první fázi strana José Nera donesla 21 beden, zatímco Atentátníci jen 4. Výsledek v bodech byl 84:16
Ve druhé fázi opět zvítězila strana José Nera a odnesla si 43 bodů, zatímco atentátníci jen 26. Tato fáze byla už o něco vyrovnanější, ale dorovnat ztrátu z první fáze už nebylo možné. V dané chvíli bylo totiž skóre už 127:42 pro stranu José Nera.
Důležité byly i vedlejší úkoly. Prvním bylo hledání peněz po bojišti, za který mohla frakce získat bonusových deset bodů do celkového hodnocení. Za obě fáze získali Atentátníci celkem 54 bodů, strana José Nera dokonce 74 bodů. Paradoxně obě dvě frakce donesly téměř shodný počet předmětů, bohužel strana José Nera získala více balíčků koky, které jsou ceněny více než svazek bankovek. Deset bonusových bodů celkového hodnocení tedy připadá straně José Nera a poměr je tak 137:42.
Druhým vedlejším úkolem bylo udržet počet mrtvých z jedné frakce na co nejnižším čísle. Zde se ovšem vymstila početní převaha straně José Nera, která měla mezi příslušníky korporace zaznamenáno 170 zabitých, zatímco strana Atentátníků jen 117. Tento rozdíl byl dán tím, že zatímco členů umírněných frakcí bylo kolem 16, tak členů korporace bylo více než dvakrát tolik. Takže v konečném důsledku i když průměr smrtí na jednoho člověka byl podobný, celkový počet byl u korporace vyšší. Deset bonusových bodů tak připadlo straně atentátníků.
Konečný výsledek je tedy 137 : 52 – Jasné vítězství strany José Nera!!!
Nakonec se akce zúčastnilo celkem 125 hráčů s tím, že bylo 73 za stranu José Nera a 52 hráčů za stranu Atentátníků. Nedorazili pouze dva registrovaní hráči, ale překvapivě dorazilo více hráčů než bylo registrováno. K závěrečné tombole, kterou někteří nečekali, se nakonec dostavili téměř všichni účastníci. Ceny se rozdaly, hráči se rozloučili a akce nám skončila.
Já sám za sebe, jsem byl spokojen jako hráč, jsem ale trochu rozpačitý jako organizátor. Zastřílel jsem si jako už dlouho ne, vystřílel skoro pytel kuliček, na stranu druhou, na akci se i trochu mojí vinou objevilo pár chyb, které bude nutné do příště napravit. Ale podobnou akci chci určitě zopakovat. Taky mě to nadchlo uspořádat ještě další akci, typově opět trochu jinou. Ale o tom až jindy.
...po akci.
Za organizaci mohu říci, že vše bylo dobře připraveno. Navíc se mohl na stánku prezentovat i kapitán ICS pro ČR s novinkami od ICS. Mrzí mě, že se nepodařilo během hry dovyvážit scénář. Prohození stran pouze zmírnilo situaci, ale nevyřešilo ji to. Částečně za to může početní nevyrovnanost stran (rozdíl 21 hráčů na tak malém prostoru byl výrazný) i má vlastní laxnost při velení. Jak jsem již zmínil, bude nutné více řešit i komunikaci mezi hlavními veliteli během hry.
Velmi se mi líbilo fungování úkolu hledání peněz a drog. Pokud vím, tak obě strany to velmi bavilo. Naopak počítání umírání bylo takové nemastné neslané a jen těžko lze určit, zda se někdo nezapomněl označit.
Malou výtku mám k dodržování pravidel, zvláště když některá z nich jsme dlouhou dobu avizovali na internetu (např. rozlišovací prvky) a také na místě (např. zákaz chození na střechu). Tady mají rezervy hráči, ale já se pokusím vám příště veškerá významná pravidla znovu dodat v nějaké stravitelné formě. Bohudík, problémů s dodržováním pravidel bylo jen minimum, nic co by zásadně narušilo průběh a zážitek z akce.
Pár lidí se mě ptalo, proč jsme některé lidi nepřeřadili do jiné frakce. Bohužel problém byl právě s pokrývkou hlavy a samozřejmě fakt, že když už si někdo zaplatí, že chce hrát za nějakou stran, obvykle i kvůli spoluhráčům, tak ho přeci nedám jinam.
Bylo fajn, že jsme měli dva fotografy, kteří nafotili hromadu fotek, taktéž možná bude nějaké to video, kdo ví, kamer jsem viděl také dost. Některé fotky už jsou nicméně venku na FB stránkách Operace Zaragua.
Nakonec chci mockrát poděkovat, že jste se této akce zúčastnili a že i přes všechny zádrhely jste si ji snad užili. Příště to bude lepší. Uvidíme se patrně až na srpnové Zarague, ale můžete si být jisti, že 9 hour nebude poslední jednodenní akce ze světa Zaragui. A rozhodně to nebude poslední akce s tlačáky. ;-)
Alfred
P.S.: Jestli máte jakékoliv reporty, fotky, výtky, připomínky, rady, řešení, námitky či chcete vyjádřit nespokojenost, nebojte se a pište do komentářů nebo na akce@airsoft.cz. To co je pro jednoho bezvýznamný problém, může být pro někoho problém velký. Rád bych budoucí akce zlepšoval a problémové pasáže v nich napravoval, ale to jde jen ve chvíli, kdy mám nějakou zpětnou vazbu.
Komentáře